Categorie:Puzzel

Uit WiskundeActiviteiten
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De lijst met activiteiten in deze categorie staat onderaan deze pagina.

Speluitleg

Een puzzel bestaat uit een aantal puzzelstukken met daarop vraagstukken en antwoorden. De leerlingen werken in groepjes van 2, 3 of 4. De leerlingen leggen steeds twee puzzelstukken die bij elkaar horen met de juiste zijde tegen elkaar aan. Zo gaan ze door tot de puzzel compleet is. Dan wordt gecontroleerd of het antwoord klopt. Het is ook mogelijk om het antwoord op het bord/scherm te zetten wanneer de tijd om is, zodat de leerlingen kunnen controleren of ze het goed hadden.

Tips voor het spelen

  • Gebruik eventueel een timer om de hoeveelheid speeltijd inzichtelijk te maken.
  • Je kunt overwegen om het snelste groepje een prijsje/traktatie te geven, of alle groepjes die binnen de tijd klaar zijn.

Tips voor het printen

  • Gebruik gekleurd dikker papier (160 of 180 gram). Gekleurd papier houdt eenvoudig verschillende sets uit elkaar en dikker papier gaat langer mee. Lamineren is dan niet per se nodig.
  • Leg bij het printen de verschillende kleuren vellen afgeteld op elkaar zodat je ze na het printen direct kunt snijden.
  • Als de puzzelstukken verschillende vormen hebben, dan kan het handig zijn om de vellen bij het snijden op vorm te sorteren.
  • Snijd nooit twee sets met dezelfde kleur tegelijkertijd. Als je dat wel doet moet je de sets daarna weer uitzoeken.
  • Leerlingen helpen graag met het op kleur sorteren van kaartjes, dat scheelt jou weer tijd.
  • Bewaar de kaartjes per set in doorzichtige hersluitbare plastic zakjes, bijvoorbeeld gripzakjes die je online kunt kopen. Zo kun je zien wat erin zit. De dikkere versie gaat langer mee.
  • Bewaar de sets en het voorblad met de antwoorden samen in een hersluitbare plastic gripzak.
  • Gebruik een verschillende kleur voor het voorblad van verschillende spellen. Dat maakt het zoeken eenvoudig wanneer je meer spellen hebt.

Tips voor het ontwerpen

  • Gebruik gratis wiskundepuzzel-ontwerpsoftware zoals Tarsia
  • Bedenk een patroon dat niet meteen opvalt waarin de antwoorden oplopen, zodat eenvoudig gecontroleerd kan worden of de antwoorden correct zijn. Vermeld dit patroon op het voorblad.
  • Kies vraagstukken die uit het hoofd op te lossen zijn zodat alle leerlingen kunnen meedoen.

Pagina’s in categorie "Puzzel"

Deze categorie bevat de volgende 4 pagina’s, van in totaal 4.